Target Achievement Of Minimum Service Standards (SPM): What's Going On?

  • Suryanto Suryanto National Institute of Public Administration, Republik of Indonesia
Keywords: local government, public services, minimum service standars

Abstract

Enthusiasm of the various parties to the implementation of the policy of minimum service standards turned out to be different. Ministry of the Home Affair (MoHA) , as the leading sector of the successful policy of SPM, is certainly a very active part in voicing that the policy should be run smoothly as mandated by legislation. But beyond that, many other parties actually give a different response, ministries / agencies, for example, assume that a SPM's problem is MoHA's domain so that ministries/agencies does not have to "bother" to pay attention in the implementation of SPM in the area. Meanwhile, local governments both provincial and district / city - especially district / city, assume that the implementation of SPM with outcomes predetermined considered a burden to the budget so it does not need to be supported to the maximum, except for the preparation of standard operating procedures ( SOP ) and standards public services ( SPP ), two terminologies that is often interpreted as an SPM . The debate arises because of ignorance about the definition of the concept of the SPM itself. If so, how can the government expect the achievement of the target.

Author Biography

Suryanto Suryanto, National Institute of Public Administration, Republik of Indonesia

Researcher at the State Administration System Study Center and State Administrative Law - NIPA

References

Dwiyanto, Agus. (2011). Mengembalikan Kepercayaan Publik Melalui Reformasi Birokrasi. (Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama).
Krina, Loina Lalono. (2003). Indikator dan Alat Ukur, Prinsip Akuntabilitas, Transparansi, dan Partisipasi, Sekretariat Good Publik Governance, Bapennas.
Kuncoro, Wahyu. (2006). Studi Evaluasi Pelayanan Publik dan Kualitas Pelayanan Publik di RS Dr. Soetomo (Tesis Program Studi Magister Ilmu Politik-Undip).
Nurcholis, Hanif. (2005). Teori dan Praktik Pemerintahan dan Otonomi Daerah. (Jakarta: PT Gramedia Mediasarana Indonesia (GRASINDO)).
Pramusinto, Agus dan Tim BPPKemendagri. (2013). Penerapan Standar Pelayanan Minimum (SPM): Kerancuan Konsep dan Kendala Implementasinya. Disampaikan pada FGD di PKKOD LAN tanggal 16 Juli 2013.
Sardjono, Bambang. (2013). SPM Bidang Kesehatan di Kabupaten dan Kota “Bahan Paparan FGD LAN tentang Kebijakan SPM: Perkembangan, Hambatan dan Tantangan Ke Depan”. Disampaikan pada FGD di PKKOD LAN tanggal 16 Juli 2013.
Sugandi, Yogi Suprayogi. (2011). Administrasi Publik: Konsep dan Perkembanagan Ilmu di Indonesia (Yogyakarta: Graha Ilmu).
Sutopo dan Adi Suryanto (1999). Pelayanan Prima-Modul Diklatpim Tingkat IV, Jakarta: LAN.
Warsono, Hardi. (2012). Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik (Konsep, Indikator-Indikator Serta Model Pengukurannya), Disampaikan pada Diskusi Terbatas Kajian Penyusunan Indikator Pembangunan Bidang Aparatur, Semarang, 20 September 2012.
Wasistiono, Sadu. (2010). Good Governance: Pemerintahan Yang Baik.
Pusat Kajian Kinerja Otonomi Daerah Lembaga Administrasi Negara (PKKODLAN). 2008. Manajemen Pemerintahan Daerah, (Jakarta: LAN RI).
Pusat Kajian Kinerja Otonomi Daerah Lembaga Administrasi Negara (PKKODLAN). 2003. Kajian Penyusunan Indikator Pembangunan Aparatur, (Jakarta: LAN RI).
Pusat Kajian Kinerja Otonomi Daerah Lembaga Administrasi Negara (PKKODLAN). 2013. Penyusunan Strategi Pencapaian Target SPM di Kabupaten Samosir. (Jakarta: LAN RI).
Pusat Kajian Manajemen Kebiakan Lembaga Administrasi Negara (PKMKLAN), 2006, Strategi Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. (Jakarta: LANRI).
Tangkilisan, Hessel Nogi S. (2003). Kebijakan Publik yang Membumi. Yogyakarta:Yayasan Pembaruan Administrasi Publik Indonesia (YPAPI) dan Lukman Offset.
UU Nomor 32 Tahun 2004 tentang Pemerintahan Daerah
UU Nomor 11 Tahun 2006 tentang Pemerintahan Aceh
UU Nomor 36 Tahun 2009 tentang Kesehatan
PP No. 65 Tahun 2005 tentang Pedoman Penyusunan dan Penerapan Standar Pelayanan Minimal (SPM).
Keputusan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara /25/M.Pan/2/2004 tentang Pedoman Umum Penyusunan Indeks Kepuasan Masyarakat Unit Pelayanan Instansi Pemerintah
Published
2014-07-21
How to Cite
Suryanto, S. (2014). Target Achievement Of Minimum Service Standards (SPM): What’s Going On?. Jurnal Transformasi Administrasi, 4(1), 627-648. Retrieved from http://jta.lan.go.id/index.php/jta/article/view/88
Section
Articles